Koene in zuid amerika

high in the sky!

lieve vrienden!

Na twee weken van vertier met veel lekkere wijn en andere plaatselijke lekkernijen zijn we terug in Salta. Onze fietsen staan braaf op ons te wachten en zijn klaar voor het betere werk.

Op het programma staat de oversteek naar Chili via de paso de Jama.
We zijn allebei een beetje nerveus want voor de eerste keer zullen we de kaap van de 4000 meter moeten oversteken. Wat gaat dat doen met ons afgetrainde lichaam na al dat feesten in Iguazu en Buenos Aires? Vrienden fietser hebben ons gewaarschuwd voor ovderdreven veel wind en ook dat brengt de nodige spanning met zich mee want als ik ergens niet tegen kan is het tegen dagenlang het gehuil van de wind in mijn oren.

Het buitenrijden van Salta is subliem, ze hebben zelfs aan een fietspad gedacht!
Van Salta gaat het naar San Salvador de Jujuy langs idyllische wegen zonder verkeer - we genieten van de rust - viva la bici!
De volgende etappe voert ons langs een drukkere weg tot in het kleine toeristische Purmamarca. Zelfs Richard Gere heeft zich hier een optrekje aangeschaft!
De derde dag wordt de koninginnenrit met een pas van 40 km die ons van 2200 tot op een hoogte van 4200 zal brengen. Fietsen is hier een feest! Om duimen en vingers van af te likken!
We hadden voor veel vrachtverkeer gevreesd maar niets van dat ... amper vekeer!
De lucht is ijl en hoe hoger we komen hoe langzamer we vooruitkomen.
In de laatste bochten komt ook de wind zich nog even moeien; uitgeput komen we boven aan en zijn klaar voor een heerlijke afdaling van 800 hoogtemeters.
De wind staat zo hard dat we zonder bijtrappen zelfs in de afdaling voor geen meter vooruitgeraken ... gruwel.
Uitgeput bereiken we een tunnel onder de weg waar we ons tentje kunnen opslagen. We slapen op 3400, de sterren zijn alomtegenwoordig en tis aan de frisse kant. Smorgens is het -8.

De volgende dagen blijven we boven de 3400 ... snachts is het bitterkoud (-20), overdag doet de zon haar best en maakt het fietsen heel aangenaam. Van de harde wind hebben we verder niets gemerkt!

Na 6 dagen in de bergen zijn we klaar voor de afdaling naar San Pedro de Atacama. 2200 hoogtemeters zonder bochten.In cruisemodus gaat het dalwaarts.
De lucht wordt minder ijl en voelt na dagen van koelte terug aangenaam warm.

We zoeken ons een een hostelleke en gaan op zoek naar Churrasco!
Viva los Chilenos!
We blijven nog wel een paar dagen ter plaatse en zouden heel graag een bezoekje brengen aan het observatorium in de Aatacama woestijn. Hopelijk is het niet te bewolkt want de maan is er niet en dus ... veel sterren ... heel veel sterren.

misschien doe ik wel een wens vanavond!

Koene en Lot

statistieken voor de frieken

dag 1 Salta Jujuy 95 km 1000 hoogtemeters
dag 2 Jujuy Purmamarca 65km 1000 hm
dag 3 Purmamarca bivak (3400m) aan salinas grandes 53km 1900 hm
dag 4 bivak Susques (3600m)85km 700hm
dag 5 Susques bivak (4100m) 86km 850hm
dag 6 bivak - bivak (4100) 70km 300hm
dag 7 bivak - bivak (4500) 50km 800hm hoogste punt 4800 ...
dag 8 bivak - San Pedro (2500) 80km 450 hm