Koene in zuid amerika

Op naar El fin del mundo: Ushuaia (17/01 - 27/01)

De wind is ons geregeld al wat gunstiger gestemd, en kunnen afstanden aflegen van 100 tot 150 km per dag! Zo zijn we in geen tijd in Punta Arenas, klaar om de boot te nemen naar Isla Tierra del Fuego, vuurland! Enkeldoor de pampa´s fietsen over de grote baan, zegt ons niet zo veel dus zoeken we wat wegen binnendoor, over grind en met meer bos.

Dat betekent ook dat we zo terechtkomen bij overvriendelijke, gastvrije mensen, die ons nieuwsgierig ontvangen. Ze geven ons eten, koffie, warmte aan hun stoof, water, ontbijt, .... Wat is dat heerlijk als je met de fiets bent!

We steken weer de grens over naar Argentinië, dit wil zeggen: de rivier over! Hup, broek uit, bagage van de fiets en tweemaal over en weer door de ijskoude rivier! De Jeep die ons verzekerd werd, enkele dagen ervoor, door de Chileense politie, was ver zoek!

Weer en wind keren zich weer tegen ons! Een gaucho ontvangt ons in een stal, maakt meteen vuur en we kunnen ons verwarmen en de kleren drogen. We slapen in een houten kotje, waar de man zijn benzione stokeert... en dat met een grandioos onweer recht boven ons!...... meer dan spannend!! De dag erna mogen we slapen in een estancia bij twee oudere mannen, ze maken ons een overdaad aan vlees en eieren en brood klaar, alweer wordt de stoof voor ons aangemaakt en we krijgen zelfs een bed!! Wow, hier doen we het voor! Onze binnendoorwegen zijn echt fantastisch! Van guanaco´s, duizenden schapen, bergen op de achtergrond, tot mensen die ons welgemeend hartelijk ontvangen.

Vóór de laatste 100 km overnachten we in Tolhuin in een Panaderia, aanbevolen door elke fietser die we tegenkwamen tot hiertoe. Buiten de heerlijke gebakjes en chocolade, wordt ons alweer een bed aangeboden! De bakker is namelijk zelf hevige fan van cyclismo en biedt elke fietser dit aan!

En dan..... kilometer per kilometer komen we dichter..... het is niet te geloven, ook het weer zit mee! Maar onze eerste etappe zit er bijna op: Ushuaia, na bijna 6000 km. Een vreemd gevoel, maar ook erg fier!

We relaxen hier enkele dagen en dan naar Buenos Aires!

..wordt vervolgd!

Lot En Koen

Stella

De foto's en verhalen, het klinkt allemaal heerlijk! Joris en ik beleven door jullie onze reis weer opnieuw!
Heel benieuwd wat nu de plannen zijn voor het vervolg: Buenos Aires en dan??
Blijf genieten! groeten
Stella

hans-martin

congratulations! yessss you dit it!
I'm very proud on you, sorry: us

Fien

Lotsie, Koen, het klinkt allemaal zo zalig! 'k zou er geld voor geven eens een etappe mee te komen fietsen (wel ééntje met wind in de rug:)!
Dikste kus en doe zo voort, genieten genieten zweten en genieten!!!