Koene in zuid amerika

Torres del Paine (5/01 - 13/01)

Het vertrek met de fiets naar het park was niet met al te veel zin... de strakke wind blies al heel de nacht en ook smorgens vroeg...Zo´n 80 km met zo´n tegenwind..... er was heel wat overredingskracht nodig om Lot mee te krijgen ´s morgens!

Maaaar wat kunnen verenigde krachten toch doen! Samen met Hans-Martin, die we terug hebben gevonden over de grens in Chili, stompen we ons er toch door! Ongelofelijk! (Lot werd goed uit de wind gehouden door de twee leiders, anders was op de bus gesprongen!! Eerlijk waar!) We worden ook beloond voor de moeite en krijgen mooie zichten op de bergen! (en nog een platte band voor Lot hoera). En alsof de wind nog niet streng genoeg was, fietsen we na een lange dag nog eens de foute richting uit IN het park: na een pas van 8 km omhoog, realiseerden we ons dat we mis zaten!!! aaarrrgghhhh dat deed pijn! Eindelijk aangekomen op de camping belonen we onszelf met een gezellig verwarmend kampvuurtje...

Tijd om de fiets nog eensaan de kant te laten en een stapke in de bergen te zetten. Met onze geleende rugzakken van Gregor en Karin vertrekken we lichtgepakt voor een dag of zes. Heerlijk, amper geen toeristen, zon, af en toe regen, leuke mensen, mooie campings en natuur! Jammer genoeg sneeuwde het pijpenstelen toen we 'DE' pas over moesten, en waar je normaal gezien supermooie zichten zou moeten krijgen... niet dus... hoofd naar beneden en de sporen volgen :) ... en heel veel spierpijn en nog meer sneeuw recht in ons gezicht. Maar de weergoden zijn met ons en we krijgen dan toch prachtige zichten op de glaciar Grey (mini Perito Moreno minder spectaculair maar voor ons alleen). Kamperen doen we samen met Tobias - un amoureux des Ecrins hoi!!! - aan de oever van het lago Grey. We drogen onze kleren aan het vureke binnen en tracteren onszelve op een fles wijn enenkele Pisco sours njam! De volgende daggaat het op en neer en dat met den drank in ons benen :-)

Verder naar de Valle de frances, rrrrr, zooo mooi en dan weer naar de camping waar we een week geleden vertrokken waren en... onze fietsen hadden ons gemist! :)

Nog een mooie, niet te onderschatten fietstocht door het park, met heerlijk blauwgekleurde meren en natuurlijk ook een foute afslag... 15 km uit den haak gereden en dus ook 15 km terug, maar alle wolken verdwijnen en we krijgen nog de mooiste zichten op de bergen.

Nog een laatste overnachting aan het einde van het park en dan riching Puerto Natales! Een heel gezellig havenstadje en weer wat regen... Maar we ontmoeten Karin en Gregor opnieuw, overhandigen de rugzakken en trakteren onszelf nog een op fruit en vlees en alles wat we de vorige dagen niet konden meepakken.

Op naar het 'einde van de wereld' nu: Ushuaia!

Hasta luego xxx